سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی تجهیزات گیمینگ و انواع بازی ها

معرفی دسته بازی PS5 ، دوال سنس (DualSence)

    نظر

دسته بازی PS5 با نام دوال سنس (DualSence) به تازگی معرفی شده و سر و صدای زیادی بین گیمرها به پا کرده است. در این مقاله دسته PS5 بیشتر آشنا می‌شویم و همچنین نگاهی به تاریخچه دسته‌های نسل قبل می‌اندازیم.

دسته بازی ps5

 

 

سال‌هاست که کنسول پلی استیشن به عنوان یکی از مهمترین دستگاه‌های بازی در تمام دنیا شناخته می‌شود. بازی‌هایی که برای پلی استیشن منتشر شده‌اند، بخش زیادی از خاطرات گیمرها را تشکیل می‌دهند. کنسول‌های پلی استیشن در هر نسل پیشرفت‌های زیادی به خود دیده‌اند و هم از نظر طراحی ظاهری و هم سخت‌افزار، واقعاً متحول شدند. اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کنسول‌ها، دسته‌های آن‌ها است. از زمان عرضه اولین کنسول پلی استیشن، با دسته معروف دوال شاک آشنا شدیم که آخرین نسخه آن هم دوال شاک 4 متعلق به کنسول پلی استیشن 4 است. اما حالا که به زمان عرضه کنسول بعدی سونی نزدیک می‌شویم، دسته بازی PS5 هم رونمایی شده است.

به نظر می‌رسد که سونی قصد دارد دسته کنسول جدیدش را متفاوت‌تر از دسته‌های قبلی بسازد. این کمپانی حتی نام این دسته را از دوال شاک به دوال سنس تغییر داده تا به نوعی اعلام کند که می‌خواهد تحول بزرگی را به وجود آورد. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

 

مروری بر تاریخچه دسته‌ های دوال شاک


دوال شاک یا همان شوک دوگانه به نوعی نماد کنسول‌های پلی استیشن است. سونی با طراحی و عرضه این دسته‌ها، روش تعامل بازیکنان با بازی‌ها را متحول کرد و از همین طریق اعتبار زیادی نیز برای خودش به دست آورد. در ادامه چهار نسل مختلف از دسته‌های دوال شاک را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم. 

 

دسته بازی دوال شاک

دسته دوال شاک

سونی اولین کنسول پلی استیشن را در سال 1994 عرضه کرد و اولین دسته دوال شاک هم همراه همین کنسول وارد بازار شد. یکی از ویژگی‌های بارز این دسته، علاوه بر طراحی متفاوت آن، وجود دکمه‌هایی بود که اشکال هندسی روی آن‌ها دیده می‌شدند. بعدها همین مثلث، دایره، ضربدر و مربع به هویت دسته‌های دوال شاک تبدیل شدند و به نوعی نماد اصلی کنسول پلی استیشن را تشکیل دادند. نسخه‌های اولیه دسته دوال شاک فاقد جوی‌ استیک بودند، اما در نسخه‌های جدید که در سال 1996 منتشر شدند شاهد دو جوی استیک یا همان آنالوگ بودیم که با استفاده از آن‌ها، بازیکنان می‌توانستند با دقت بالاتری به کنترل بازی‌ها بپردازند.

 

دسته بازی دوال شاک 2

دسته دوال شاک 2

پرفروش‌ترین کنسول تاریخ یعنی پلی استیشن 2 در سال 2000 عرضه شد و کنترلر اصلی آن با نام دوال شاک 2 نیز به همراه همین کنسول در دسترس بازیکن‌ها قرار گرفت. این کنترلر از نظر ظاهری تفاوت بسیار کمی با نسخه اولیه دوال شاک داشت. شاید مهمترین تغییر آن مربوط به رنگش بود که از خاکستری به مشکی تغییر پیدا کرد. وزن این دسته اندکی کمتر از نسخه قبلی بود و دکمه‌های آن به گونه‌ای طراحی شده بودند که نسبت به فشار حساس‌تر باشند. به طور کلی می‌توان گفت که دسته دوال شاک 2 همان ظاهر نسخه قبلی را حفظ کرد و تنها شاهد بهبود عملکرد آن بودیم.

 

دسته بازی دوال شاک 3

دسته دوال شاک 3

کنسول نسل هفتمی سونی یعنی پلی استیشن 3 در سال 2006 به بازار آمد. دسته‌های دوال شاک 3 که همراه این کنسول عرضه شدند، یک پیشرفت بزرگ در حوزه طراحی کنترلر بازی بودند. مهمترین ویژگی آن‌ها قابلیت اتصال بی‌سیم به کنسول بود که با استقبال زیادی از سوی گیمرها مواجه شد. در این دسته‌ها، حساسیت جوی استیک‌ها بسیار بیشتر شده و همچنین عملکرد دکمه‌ها نیز تا حدی بهبود یافته بود. در قسمت جلویی دستگاه چهار چراغ کوچک وجود داشتند که موقع بازی چند نفره، شماره بازیکنان را تعیین می‌کردند.

برای شارژ باتری این دسته هم یک درگاه میکرو USB در قسمت جلوی دسته تعبیه شده بود. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دسته وجود سنسورهای حرکتی در داخل آن بود که باعث می‌شد بازیکن‌ها بتوانند با حرکت دادن دسته، کارهای خاصی را در بعضی از بازی‌ها انجام دهند. یکی از نکات جالب درباره دسته دوال شاک 3 این است که این دسته ابتدا با نام Sixaxis منتشر شده و فاقد قابلیت لرزش بود. دلیل این امر هم اختلافات سونی با شرکت سازنده این تکنولوژی بود که این اختلافات در سال 2007 برطرف شدند و مجددا قابلیت لرزش به دوال شاک 3 بازگشت.

 

دسته بازی دوال شاک 4

 

dualshock4

کنسول فعلی سونی یعنی پلی استیشن 4 در سال 2013 به همراه دسته دوال شاک 4 منتشر شد. این دسته نسبت به نسخه‌های قبلی از طراحی متفاوتی بهره می‌برد و همچنین ویژگی‌های جدیدی را به نمایش می‌گذاشت. وجود یک صفحه لمسی در قسمت بالایی دسته باعث شده بود تا امکانات بیشتری به آن اضافه شوند. همچنین کلیدهای Start و Select که در سه نسخه قبلی وجود داشتند در دوال شاک 4 حذف شدند و جای خودشان را به سه کلید جدید دادند. طراحی ظاهری این دسته به گونه‌ای بود که راحت‌تر در دست بازیکنان قرار می‌گرفت و استفاده طولانی مدت از آن باعث خستگی نمی‌شد. وجود چراغ در قسمت جلویی دسته و همچنین یک بلندگوی کوچک روی آن، از دیگر ویژگی‌های جدید دسته بازی دوال شاک 4 محسوب می‌شوند. برای شارژ باتری این دسته هم یک درگاه میکرو USB در قسمت جلوی آن قرار گرفته است.

 

 

 

معرفی دسته بازی پلی استیشن 5

همانطور که گفتیم، سونی تصمیم گرفت تا دسته بازی PS5 را با نام متفاوتی عرضه کند. این کمپانی معتقد است که دسته PS5 دوال سنس نسبت به دسته‌های دوال شاک هوشمندتر است و می‌تواند ارتباط بهتری با گیمر برقرار کند. در واقع این دسته قرار است احساس بیشتری را به بازیکن منتقل سازد و به غرق شدن او در اتمسفر بازی کمک کند.

یکی از مهمترین ویژگی‌های دسته بازی PS5 پشتیبانی از قابلیت Haptic Feedback است که باعث می‌شود لرزش‌های این دسته بسیار دقیق‌تر از نسخه قبلی باشند. برای مثال وقتی مشغول تجربه یک بازی اتومبیلرانی هستید، با وارد شدن اتومبیل شما به یک جاده خاکی، دسته شروع به لرزیدن می‌کند. حالا اگر وارد یک جاده گلی شوید، نوع لرزش دسته متفاوت خواهد بود. در واقع با توجه به هر وضعیتی که در بازی رخ می‌دهد، لرزش دسته به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از موقعیت داشته باشید.

ویژگی مهم بعدی مربوط به دو کلید L2 و R2 می‌شود که جزو دکمه‌های پرکاربرد در دسته‌های پلی استیشن هستند. این دو دکمه حالا به شکلی طراحی شده‌اند که در هر بازی به گونه متفاوتی عمل می‌کنند. برای مثال وقتی در یک بازی تیراندازی مشغول هدف‌گیری و شلیک با استفاده از دکمه‌های L2 و R2 هستید، با توجه به اسلحه‌ای که انتخاب کرده‌اید، میزان فشاری که باید به این دکمه‌ها وارد کنید متفاوت خواهد بود. حالا اگر بخواهید با یک کمان به سمت دشمنان تیر پرتاب کنید، نوع فشار دادن دکمه‌ها دقیقا شبیه حالت کشیدن زه کمان خواهد بود.

 

دسته بازی کنسول ps5

 

سونی اعلام کرده که باتری دسته بازی PS5 مدت بیشتری دوام می‌آورد. برای شارژ باتری یک درگاه USB-C در قسمت جلوی دسته قرار گرفته که با سرعت بیشتری نسبت به نسخه قبلی، دسته را شارژ می‌کند. بدنه دسته PS5 دوال سنس به صورت دو رنگ طراحی شده است. همچنین در اطراف صفحه لمسی شاهد نوارهای نورانی هستیم که هم ظاهر زیبایی به دسته PS5 بخشیده‌اند و هم کارایی‌های خاص خودشان را در بازی‌ها خواهند داشت.

 

در دسته بازی PS5 جای دکمه Share با یک دکمه جدید به نام Create تغییر کرده است. همان‌طور که می‌دانید از دکمه Share برای تهیه عکس و فیلم از بازی‌ها و به اشتراک گذاری آن‌ها با سایر بازیکنان استفاده می‌شد. حالا دکمه Create قرار است همین کار را به شکل خلاقانه‌تری انجام دهد. یعنی بازیکنان می‌توانند پس از تهیه تصاویر و ویدیو از بازی‌های خود، تغییرات زیادی روی آن‌ها اعمال کنند و در واقع محتوای کامل‌تری را خلق سازند و سپس آن را به اشتراک بگذارند.

دسته دوال سنس از نظر ارگونومی پیشرفت‌های زیادی داشته و به گونه‌ای طراحی شده است که با دست گیمرها مطابقت داشته باشد. سونی برای آنکه به بهترین طراحی ممکن دست پیدا کند، تحقیقات زیادی را روی شکل دست‌های افراد در سنین مختلف انجام داده و در نهایت به این طراحی جدید رسیده است. همچنین گفته می‌شود که وزن دسته بازی PS5 پایین‌تر از دسته‌های قبلی سونی است.

 

کنترولر ps5

 

دسته بازی دوال سنس قرار است به همراه کنسول پلی استیشن 5 در اواخر سال جاری میلادی وارد بازار شود. نظر شما درباره طراحی دسته بازی PS5 چیست؟ لطفاً نظرات خود را از طریق کامنت با ما و مخاطبان به اشتراک بگذارید.